مراحل ساخت یک ساختمان

مراحل ساخت یک ساختمان

امروزه صنعت ساخت و ساز در کشور ما تبدیل به مهمترین و پولسازترین صنعت شده است. همین امر باعث شده است افراد زیادی با سرمایه های متفاوت وارد این عرصه شوند که بعضا این افراد از تجربه کافی برای این کار برخوردار نیستند. ما در مجموعه دماوند ویلا بر آن شدیم با ارائه مقاله ای کوتاهی از کلیات مورد نیاز برای ساخت و ساز، در حد امکان به افرادی که نیاز به اطلاعات ساخت و ساز دارند از این طریق یاری رسانیم.

در منطقه شهرستان دماوند برای ساخت یک ساختمان در منطقه تحت پوشش شهرداری نیاز به مجوز می باشد. نخستین مجوزی که برای ایجاد یک آپارتمان باید گرفت پروانه ساخت است. پروانه ساخت به شما اجازه می دهد که ساخت آپارتمان را در زمین مذکور آغاز نمایید که این مهم در ماده 100 قانون شهرداری موجود می باشد.

صاحب ملک در هنگام ساخت موظف است تمامی اصول فنی را در نظر بگیرد که در غیر اینصورت باید به شهرداری صدور کننده پروانه پاسخگو باشد. به عنوان مثال در پروانه ساخت قید می گردد که چه مقدار از زمین تحت پوشش ساختمان قرار گیرد. که در صورت عدم توجه به این امر سازنده با جریمه شهرداری مواجه خواهد شد. ضمنا قابل ذکر است که ساخت آپارتمان باید طبق نقشه درون پرونده شهرداری باشد که به تایید مهندسین این مجموعه رسیده است.

تمام موارد فوق هم در حین ساخت و هم پس از پایان ساخت توسط شهرداری بررسی می شود که با اعلام کارشناس شهرداری مبنی بر رعایت اصول درج در پروانه ساخت فرد مذکور می تواند گواهی پایان کار دریافت نماید که نشان از بی نقص بودن ساختمان دارد.

پی گذاری و پی ریزی ساختمان:

یکی از مهمترین قسمتهای یک سازه پی آن است. پی یک ساختمان وظایف متعدد و مهمی دارد، از جمله تحمل بار ساختمان و انتقال نیرو و ارتعاشات به زمین می باشد. قبل از یک پی گذاری اصولی نیاز به گودبرداری می باشد که در زیر سعی شده است نکات مربوط به یک گود برداری اصولی بیان شود.

گودبرداری:

گودبرداری اولین عملیات عمرانی برای ساخت یک آپارتمان می باشد. گودبرداری و ارتفاع آن به عوامل مهمی بستگی دارد که مهمترین آن ارتفاع سازه و همچنین جنس خاک و زمین منطقه می باشد. در مناطقی که زمینی با استحکام مناسب دارند و ارتفاع ساختمان زیاد نمی باشد از گود برداری سطحی استفاده می کنند. این نوع گود برداری با تجهیزات سبک قابل انجام است اما نوع دوم گود برداری عمیق نام دارد که نیازمند تجهیزات سنگین تری می باشد. گود برداری عمیق برای ساختمانهایی با ارتفاع زیاد نیاز می باشد که برای این ساختمانها آنقدر گودبرداری می شود تا به قسمت درجه یک زمین برسد. این نکته قابل ذکر است که پس از اتمام گودبرداری نیاز به ریختن لایه ای از سیمان در کف گود می باشد تا پی ساختمان به روی آن قرار گیرد.

آرماتوربندی و ستونهای ساختمان:

یکی دیگر از عوامل مهم در میزان استحکام یک ساختمان مبحث آرماتوربندی می باشد. در سازه هایی که بتونی هستند آرماتور بندی به شکلی انجام می شود که میزان استحکام ساختمان به حداکثر برسد. بعد از آرماتور بندی قالب دهی انجام می شود و پس از آن تزریق بتن انجام می گردد. در پایگذاری ستونهای یک ساختمان همیشه به میزان بار روی هر ستون توجه می شود که این میزان بار به محل قرار پیری ستون بستگی دارد و استحکام هر ستون طبق بار روی آن ستون در نظر گرفته می شود.

اتمام فرآیند سفت کاری:

پس از اتمام مراحل فوق باید به سراغ ساخت پله ها و عایق های مربوط به ساختمان رفت که می توان به انواع عایق های صوتی و حرارتی اشاره نمود. تاسیسات و لوله کشی از بخشهای پایانی سفت کاری ساختمان می باشد.در فرایند سفت کاری یک ساختمان مهمترین هدف استحکام بخشیدن به سازه و پیاده سازی اصول ذکر شده در پروانه ساخت می باشد.

در پایان

در این بخش سعی شد تا اطلاعات مختصری نسبت به ساخت یک ساختمان ارائه گردد. مجموعه دماوند ویلا با کادری مجرب همواره در تلاش است تا بتواند امر ساخت و ساز را در این شهرستان برای هموطنان تسهیل بخشد.

چنانچه در مورد خرید ملک در این منطقه اطلاعات تخصصی تری نیاز داشتید، کافیست با شماره های زیر تماس گرفته و یا فرم مشاوره خرید ملک دماوندویلا را تکمیل نمایید.