انواع سند

انواع سند

در کشور ایران انواع سند های مختلف وجود دارد که گاهی عدم اطلاع هموطنان از انواع این سندها مشکلات فراوانی را برای ایشان ایجاد می کند.ما در مجموعه دماوند ویلا سعی بر آن داشتیم تا با ارائه این مطلب مختصر، حداقل اطلاعات را در این زمینه به هموطنان و مخصوصا کسانی که قصد خرید ملک در شهرستان دماوند را دارند ارائه دهیم.

سند قولنامه ای

قولنامه را می توان سندی نامید که بین دو طرف خردار و فروشنده، که معمولا در یک دفتر مشاور املاک تنظیم می شود. نکته قابل ذکر اینکه قولنامه باید در سه برگ نوشته شود که امضای تمام برگها باید همزمان باشد. از این سه برگه یک برگ در دست خریدار،یک برگ در دست فروشنده و برگه سوم نزد مشاور املاک خواهد بود. پس از امضای سه برگ قولنامه حتما باید یک برگه نزد امضا کننده باشد. به علت حجم بالای معاملات در شهرستان دماوند تعداد زیادی از معاملات بصورت قولنامه ای انجام می شود و به صورت معمولی حتی اگر قرار باشد سند دیگری بین طرفین تنطیم گردد در ابتدا یک قولنامه بین طرفین نوشته می شود.

سند شش دانگ کاغذی

از این سند می توان به عنوان محکم ترین سند در ایران در ایران نام برد. این سند به شخص اطلاق می گردد و دارای پلاک ثبتی اصلی و فرعی می باشد.

سند سیم سرب

این سند مانند سند شش دانگ کاغذی دارای اعتبار بسیار بالایی می باشد. این سند در اداره ثبت و دفترخانه اسناد رسمی تنظیم شده است که به سند دفترچه ای معروف است.

سند تک برگ

در شهرستان دماوند تعداد زیادی از باغات، زمینها و ویلاها دارای سند تک برگ می باشند.سند تک برگ دارای اعتبار بالایی می باشد که از سند مادر جدا شده است.

سند شخصی

به سندهایی که به صورت مشخص تفکیک شده اند و به نام یک شخص حقیقی یا حقوقی می باشند سند شخصی گفته می شود.

سند وکالتی

وکالت نوعی شیوه انتقال مالکیت می باشد که معمولا حق توکیل به غیر در آن لحاظ می شود. نکته قابل توجه در رابطه با وکالت این می باشد که پس از فوت فروشنده وکالت باطل می شود و شخص خریدار باید با در دست داشتن قولنامه به ورثه مرحوم رجوع کند و از ایشان وکالت جدید دریافت نماید.

سند مشاع

سند مشاع به معنی سند مشارکتی بین افراد می باشد که معمولا حدود دقیق ملک دراین نوع سندها توسط یک تقسیم نامه مشخص می شود.

سند شورایی

سند شورایی به سندی گفته می شود که پس از تنظیم قولنامه نزد شورای محل رفته و قولنامه مذکور رامهر بزنند. این چنین سندهایی در منطقه آبسرد و حومه و یا در بستی از روستاهای شهرستان دماوند وجود دارد.

سند اوقافی

اسناد اوقافی به اسنادی گفته می شود که در گذشته صاحبان املاک، آنها را وقف کرده اند و صاحب فعلی آن اداره اوقاف می باشد.

سند زمین شهری

در مناطق مختلف شهرستان دماوند زمین شهری تعدادی زمین را بین افراد تقسیم کرده است.این افراد پس از ساخت می توانند سند دریافت کنند. بزرگترین نمونه این زمینها را می توان در شهرک محک واقع در گیلاوند را مشاهده نمود.

سند سازمانی

این نوع سند مربوط به اداره جات و اورگانهای دولتی می باشد که معمولا به نام کارمندهای اورگانهای مربوط می باشد.

جمع بندی

در مطالب بالا سعی شد به صورت خلاصه توضیحی از انواع سندها داده شود. چنانچه هموطنان قصد خرید ملک در شهرستان دماوند را دارند می توانند در این مورد از مشاورین املاک مشورت لازم را دریافت کنند. در همین رابطه دماوند ویلا مفتخر است که بتواند راهنمایی های لازم در زمینه خرید و فروش املاک در شهرستان دماوند را به خریداران محترم ارائه دهد

چنانچه در مورد خرید ملک در این منطقه اطلاعات تخصصی تری نیاز داشتید، کافیست با شماره های زیر تماس گرفته و یا فرم مشاوره خرید ملک دماوندویلا را تکمیل نمایید.