نکات حقوقی هنگام عقد قراداد

نکات حقوقی هنگام عقد قراداد

مبحث حقوقی در هنگام معامله بحث بسیار پیچیده ای است، ولی با دانستن چند نکته ساده می توان از بوجود آمدن درصد زیادی از مشکلات آتی جلوگیری نمود. در زیر سعی شده تعدادی از این نکات به ظاهر ساده جهت یادآوری به شما کاربران محترم بیان شود:

  1. در اولین گام پس از مشاهده ملک حتما مدارک ملک رویت شود.
  2. اگر ملک مورد معامله مربوط به چند نفر است، تمام نفرات حاضر باشند و یا باید وکالت نامه رسمی داشته باشند. برای استعلام آنی وکالت می توانید به سایت دادگستری جمهوری اسلامی ایران مراجعه نمایید.
  3. قولنامه حداقل در سه نسخه نوشته شود و پس از امضا حتما یک نسخه آن توسط خریدار، یک نسخه توسط فروشنده و دیگری تحویل دفتر املاک شود.
  4. این نکته حتما مورد توجه قرار گیرد که زمانی مبایعه نامه امضا می شود حتما یک نسخه از آن را تحویل بگیرید.
  5. چنانچه تصمیم به خرید ملک وکالتی دارید حتما مطمئن شوید که موکل اول در قید حیات باشد، در غیر اینصورت با حضور در محضر متوجه خواهید شد که امکان انتقال وکالت نامه به شما وجود ندارد.
  6. حتما دو نفر به عنوان شاهد که مورد اطمینان هستند به همراه کارت شناسایی مبایعه نامه را امضا کنند.
  7. زمانی مبایعه نامه را امضا کنید که طرف یا طرفین دیگر معامله حضور داشته باشند و مدارک شناسایی ایشان بررسی شود.
  8. در قرارداد قید شود تا چه مدت هرگونه کشف فساد مربوط به ملک مورد معامله به عهده فروشنده است.
  9. چنانچه چکی به فروشنده تحویل داده می شود در وجه ایشان باشد و قید شود بابت خرید چه ملکی و با چه شماره مبایعه نامه ای.
  10. چنانچه مدارک پس از عقد قرار داد نزد دفتر املاک امانت می ماند بابت آن رسید دریافت نمایید.
  11. تاریخ دقیق حضور در دفتر خانه، نام دفتر دار، شماره دفتر خانه و آدرس دفتر خانه در مبایعه نامه ذکر شود.
  12. چنانچه هر یک از طرفین در دفتر خانه حضور پیدا نکردند حتما طرف مقابل گواهی عدم حضور ایشان را دریافت نماید. اگر توافقی بین طرفین مبنی بر تغییر قرار دفتر خانه انجام می شود باید حداقل در دو نسخه از مبایغه نامه ها بصورت پشت نویس ذکر شود و طرفین امضا کنند.
  13. حداقل مدارک مورد نیاز برای دریافت گواهی عدم حضور برای خریدار چک تضمینی در وجه فروشنده(به میزان مبلغ توافق شده برای انتقال سند در مبایعه نامه) و قولنامه می باشد. همچنین برای فروشنده کلیه استعلامات ملک، سند، مدارک صاحبان سند و قولنامه می باشد.
  14. تاریخ و شرایط تحویل ملک حتما در مبایعه نامه قید شود.
در پایان

چنانچه در یک دفتر مشاور املاک معتبر مبایعه نامه نوشته شود تمام موارد فوق لحاظ می گردد. با توجه به افزایش ارزش ملک متاسفانه شاهد تعداد بالایی تخلف در خرید و فروش ملک هستیم، که اگر همین نکات ساده و بعضی از نکات حقوقی عمومی رعایت شود، از درصد چشم گیری ازین تخلفات پیشگیری می شود. ما در دماوند ویلا امیدواریم با ارائه مشاوره حقوقی تا حد امکان از بوجود آمدن چنین مشکلاتی جلوگیری کنیم.

چنانچه در مورد خرید ملک در این منطقه اطلاعات تخصصی تری نیاز داشتید، کافیست با شماره های زیر تماس گرفته و یا فرم مشاوره خرید ملک دماوندویلا را تکمیل نمایید.