قرارداد اجاره نامه

قرارداد اجاره نامه

با توجه به اینکه در حال حاضر بر اساس آمار حدود 30 در صد ار مردم کشور مستاجر هستند و  در سالهای اخیر این میزان رو به افزایش بوده، لازم است برخی نکات درباره عقد قرارداد اجاره بین موجر و مستاجر را دانست.

شرایط اجاره:
  • قرارداد باید بین موجر و مستاجر ثبت شود و این نکته بسیار مهم است که شخص امضا کننده قرارداد باید صاحب منزل و یا وکیل قانونی وی باشد.همچنین ارائه مدرک معتبر مالکیت از طرف ایشان بدیهی می باشد.
  • در قرارداد اجاره حتما باید مدت اجاره بصورت دقیق معین باشد، در غیر اینصورت قرارداد باطل خواهد بود و ارزش قانونی ندارد.
  • طرفین قرارداد اجاره همچون سایر قراردادها باید عاقل و بالغ باشند.
اجاره نامه:

اجاره نامه برگه ای است که تعهدات طرفین نسبت به یکدیگر در آن درج می گردد. علاوه بر آن مدت زمان اجاره، مبلغ اجاره، نحوه پرداخت ها و....را در بر می گیرد.اجاره نامه معمولا در سه برگ تنطیم می گردد که دو برگ آن نزد موجر و مستاجر و برگ سوم آن نزد مشاور املاک باقی می ماند.

هزینه های جاری ساختمان:

لازم است در زمان تنظیم قرارداد اجاره نامه نحوه پرداخت هزینه انشعابات اشتراکی و پرداخت شارژ ساختمان مشخص گردد.

پرداخت هزینه تعمیرات:

هزینه تعمیرات جزئی شامل هزینه های استفاده کوتاه مدت از وسائل می باشد که به عهده مستاجر است. به طور مثال هزینه تعویض پوشال کولر، تعویض لامپها و جرم گیری آب گرم کن جزو مصارف جاری محسوب شده و مستاجر موظف به پرداخت آن است. اما هزینه تعمیرات اساسی مانند تعویض سیستم گرمایشی و سرمایشی و یا تعمیرات اساسی این سیستمها به عهده موجر است.

تمدید قرارداد:

تمدید قرارداد می تواند با نوشتن یک پاراگراف در پشت حداقل دو نسخه از قرارداد صورت گیرد. این متن باید شامل اشاره به تغییرات احتمالی مانند تاریخ و میزان اجاره و....باشد. همچنین در این پاراگراف شماره قرارداد قبلی ذکر گردد.لازم به ذکر است که هر دو نسخه نوشته شده باید به صورت مجزا توسط طرفین امضا شود. این نوع تمدید از لحاط قانونی دارای اعتبار می باشد.

پرداخت اجاره بها:

پرداخت اجاره بها همواره باید با دریافت رسید باشد و یا می توان در برگه اجاره نامه شماره حسابی معرفی نمود و رسید واریز نزد مستاجر حفط گردد.  در هر صورت وجود مدرک مبنی بر واریز اجاره در تاریخ موعد حائز اهمیت می باشد.

تخلیه ملک:

موجر تنها در دو صورت می تواند درخواست تخلیه ملک را نماید. اول زمانی که قرارداد به پایان رسیده باشد. دوم، زمانی که حداقل سه ماه اجاره توسط مستاجر پرداخت نشده باشد. در هر یک از این دو صورت می تواند با مراجعه به شورای حل اختلاف اقدام به رفع تصرف نماید.

در پایان:

تمامی قوانین اشاره شده با توافق و نوشتن یک جمله در قراداد قابل تغییر است به همین منطور پیشنهاد می گردد قبل از امضا تمام مفاد قراداد (چاپی و دست نویس) توسط طرفین مطالعه گردد. همچنین ذکر تمامی مشخصات لوازم اضافی منزل از جمله کولر، پکیج و....در قرارداد توصیه می گردد.

چنانچه در مورد خرید ملک در این منطقه اطلاعات تخصصی تری نیاز داشتید، کافیست با شماره های زیر تماس گرفته و یا فرم مشاوره خرید ملک دماوندویلا را تکمیل نمایید.