اصول طراحی ویلا

اصول طراحی ویلا

با پیشرفت تکنولوژی و افزایش درصد زندگی ماشینی، جدایی افراد از محیط کار و اسکان در یک محیط آرام تبدیل به یک نیاز مبرم شده است. تهران به عنوان یکی از شهرهایی که هم آلودگی صوتی زیادی دارد و هم آلودگی هوا باعث شده است که شهروندان این شهر نیاز به یک محل ارامش بخش داشته باشند که بتوانند تعطیلات و آخر هفته های خود را در آنجا سپری نمایند. این افراد در اولین قدم عموما تهیه یک باغچه و یا یک ویلا در خارج از شهر به ذهنشان خطور می کند و علارقم اینکه به دنبال یک محل در خارج از شهر می باشند ولی همزمان علاقمند هستند که محل مذکور دارای امکانات لازم هم باشد. به همین منظور یک ساختمان را بسته به بودجه مورد نظر انتخاب می کنند.

به همین جهت باید به طراحی یک ویلا توجه بسیار نمود، هم در طراحی داخلی و هم در طراحی داخلی که طبیعتا با یک آپارتمان و یا منزل مسکونی تفاوتهای چشمگیری دارد.

طراحی داخلی

ارتفاع زیاد سقف ها و همچنین استفاده از نور طبیعی در طراحی ویلا از مهمترین عوامل طراحی داخلی یک ویلا می باشد. همچنین این نکته حائز اهمیت است که حتی دیوارها علاوه بر جداکننده بودن فضاهای داخلی و خارجی باید از قسمتهایی امکان دسترسی به خارج از ویلا را فرآهم سازند.

امروزه برای جذابیت یک طراحی، ویلاها به صورت دوبلکس ساخته می شوند که به راحتی می توان فضای عمومی و خصوصی را از هم تفکیک نمود. همچین در ویلا سازی همواره استفاده از نور جنوب و درهای بزرگ جهت استفاده از نور مناسب توصیه می شود، که این امر باعث افزایش انرژی و نشاط ساکنین ویلا می شود.

طراحی خارجی

به صورت عادی پس از طراحی داخلی یک ویلا طراحی خارجی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. با توجه به اینکه هدف از استفاده یک ویلا استفاده از طبیعت اطراف ویلا هم می باشد، طراحی خارجی اهمیت دو چندان پیدا کرده و سازندگان ویلا برای طراحی خارجی زمان و هزینه زیادی صرف می کنند.

استفاده صحیح از بعضی امکانات مانند باربیکیو، آلاچیق، استخر سرباز و آبنما می تواند باعث زیبایی چشم انداز یک ویلا شود. همچنین ایجاد یک فضای طبیعی مانند درخت کاری و گل کاری در اطراف حیاط ویلا با انتخاب صحیح پوشش گیاهی، تاثیر مهمی در جلب نظر استفاده کنندگان خواهد داشت.

مشخصات یک طراحی ایده آل

در بالا سعی شد تا اصول کلی را در رابطه با طراحی یک ویلا بیان شود. اصول فوق را می توان برای یک ویلا کوچک و یا برای یک ویلای لوکس با صرف هزینه های متفاوت بکار برد. اما چنانچه هدف ساخت یک ویلای به روز می باشد باید پا را فراتر از اصول ساده ویلاسازی گذاشته به عنوان نمونه استفاده از آب گرم کن های خورشیدی،تامین برق از طریق سلولهای خورشیدی و...از این دست امکانات می باشد.

بعضی از سازندگان ویلا با صرف هزینه های بیشتر دست به هوشمند سازی ویلا می زنند. با توجه به اینکه افراد، ساکن دائمی ویلا نیستند هوشمند سازی یک ویلا می تواند با امکاناتی از قبیل آبیاری در زمان معین، آبیاری از راه دور، روشن خاموش کردن چراغها از راه دور، روشن کردن وسایل سرمایشی و گرمایشی قبل از ورود به ویلا و...نام برد.

جمع بندی

بصورت کلی طراحی یک ویلا باید لوکس و چشم نواز باشذ و تا حد ممکن باعث آسایش و آرامش ساکنین بشود. طراحی یک ویلا بصورت تخصصی کاملا سلیقه ای می باشد، اما بعضی از اصول به صورت کلی می باشد که سعی شد در این مقاله به آنها اشاره شود. در ادامه بصورت خلاصه به مراحل ساخت یک ویلا می پردازیم:

  • مشخص نمودن دقیق ابعاد زمین
  • توجه به زاویه نور خورشید در طی ساعات مختلف روز
  • جانمایی مناسب و تصویر سازی قبل از اجرا
  • طراحی داخلی ساختمان با توجه به زاویه تابش نور خورشید
  • تهیه تاسیسات لازم و پیش بینی محل قرارگیری آنها، از قبیل سیستم گرمایش و سرمایش مناسب

در مقاله فوق سعی شد تا اطلاعات کلی نسبت به ساخت یک ویلا به خوانندگان این مطلب داده شود.

در پایان، ما در دماوند ویلا مفتخریم که می توانیم در زمینه های مختلف از قبیل ساخت ویلا، خرید و فروش ویلا در سطح شهرستان دماوند به هموطنان مشاوره های لازم را ارائه دهیم.

چنانچه در مورد خرید ملک در این منطقه اطلاعات تخصصی تری نیاز داشتید، کافیست با شماره های زیر تماس گرفته و یا فرم مشاوره خرید ملک دماوندویلا را تکمیل نمایید.