سازه بتنی یا فلزی

سازه بتنی یا فلزی

با توجه به پرسشی پرتکرار مبنی بر استفاده از سازه بتنی یا فلزی ما در دماوند ویلا سعی کردیم با ارائه اطلاعاتی مختصر به هموطنان جهت انتخاب هرکدام از این سازه ها چه برای ویلا و چه برای آپارتمان کمک نماییم. مروری بر آمارها نشان می دهد که امروزه برای ساخت ویلا از سازه بتنی به مراتب بیشتر از سازه های فلزی استفاده می شود، به شکلی که بالغ بر دو سوم ویلاها سازه بتنی دارد اما ما بدنبال این هستیم که چرا چنین اتفاقاتی درباره ویلا سازی افتاده است.در زیر تعدادی از عوامل را برای این دو سازه بررسی می نماییم.

مقاومت در برابر آتش سوزی

مقاومت اسکلت فلزی مشخصا در برابر حرارت پایین می باشد و در آتش سوزی های شدید دفرمه شده و باعث ریزش ساختمان می شود، در صورتی که اسکلت بتنی در برابر اتش سوزی با توجه به سطح تحمل بیشتر بتن نسبت به حرارت مقاوت بیشتری دارد البته شایان ذکر است می توان با تمهیدات هزینه بر، اسکلت فلزی را در هم در برابر حرارت مقاوم سازی کرد.

مقاومت در برابر زلزله

درباره این مهم به هیچ عنوان نمی توان نتیجه گیری کلی نمود و در واقع اینطور می توان بیان نمود که در بحث مقاونت در برابر زلزله مهمترین عامل اجرا و طراحی صحیح می باشد.

عمر سازه

در رابطه با طول عمر سازه باید این نکته را مد نظر قرار داد که بتن دارای عمر مفید می باشد و به همین منظور سازه های بتنی برای عمر معینی طراحی می شود که حدود 50 سال می باشد. بتن پس از این دچار افت و خزش می شود و باعث تاثیرات منفی در سازه می شود ولی سازه فلزی مشکلی در رابطه با عمر مفید ندارد که یک مزیت برای سازه فلزی محصوب می شود.

ارزش اسقاطی

کاملا مشخص می باشد که با تخریب یک سازه فلزی با هزینه های کمتری مواجه خواهیم بود و این نکته بسیار مهم که سازه فلزی در زمان تخریب دارای ارزش بیشتری می باشد.

اجرا

به صورت خیلی ساده می توان بیان کرد که اجرای سازه بتنی راحت تر از سازه فلزی می باشد، که علت اصلی آن دقت مورد نیاز زمان اجرای سازه فلزی می باشد و به نوعی سهولت در اجرا، یک مزیت برای سازه بتنی می باشد.

زمان

در سازه فلزی با توجه به ساخت همزمان طبقات سرعت اجرا بالاتر است ولی در سازه بتنی با توجه به ساخت مرجله به مرحله طبقات و رعایت زمان گیرش اولیه بتن سرعت اجرا به مراتب کمتر است.

هزینه

به طور معمول آهن استفاده شده در اسکلت فلزی حدود 30 درصد بیشتر از اسکلت بتنی است، که همین امر باعث کاهش هزینه های اسکلت بتنی می باشد و شاید یکی از مهمترین دلایل افزایش روزافزون اسکلت بتنی همین موضوع باشد.

اشغال فضا

می توان بطور خلاصه اینطور بیان نمود که فضای مورد نیاز ستونهای بتنی بیشتر از ستونهای فلزی می باشد و گاهی همین موضوع پنهان کردن ستونها را در نقشه ساختمان و مخصوصا در ساختمانهای بلند مشکل می کند.

جمع بندی

با توجه به نکات فوق مشخص گردید که اسکلت بتنی همانند اسکلت فلزی دارای نقاط قوت و ضعف می باشد. اما اینکه چرا بیشتر ویلاسازان از این اسکلت استفاده می کنند شاید به این دلیل است که نقاط ضعف اسکلت بتنی در ساخت ویلا خیلی مهم نیست بعنوان مثال، برای یک ویلاساز زمان ساخت در اولویت نیست و یا عمر مفید حدود 50 سال برای یک ویلا کفایت می کند. در پایان می توان اینطور نتیجه گرفت که در شهرستان دماوند با توجه به عدم وجود رطوبت خیلی حساسیتی به روی نوع اسکلت نمی توان داشت و این موضوع صرفا یک انتخاب شخصی می باشد که در اجرا بسیار مهم می باشد.

چنانچه در مورد خرید ملک در این منطقه اطلاعات تخصصی تری نیاز داشتید، کافیست با شماره های زیر تماس گرفته و یا فرم مشاوره خرید ملک دماوندویلا را تکمیل نمایید.